Porter & hans konkurransekrefter

1.      Hva menes med begrepet konkurransekrefter?

I sitt rammeverk for strategisk planlegging har Michael Porter benyttet et konsept med fem krefter for å bestemme hvor attraktivt et marked er. Disse kreftene betegnes gjerne som konkurransekreftene. Porter refererer til disse kreftene som «mikroomgivelsene». De består av de kreftene som omgir et selskap og som påvirker selskapets evne til å betjene sine kunder med lønnsomhet. En endring i hvilken som helst av disse kreftene vil normalt kreve at en bedrift revurderer sin tilnærming til markedet.

De fem konkurransekreftene i følge Porter er;
– Kundene
– Leverandørene
– Substitutter
– Potensielle innvadører
– Etablerte konkurrenter i bransjen

Disse fem kreftene påvirker konkurransekraften til en bedrift, og hver av de frem kreftene blir igjen påvirket av en rekke ulike faktorer. F.eks så blir påvirkningskraften til kundene påvirket av kundenes innsikt og tilgang på in formasjon, muligheten til å integrere bakover eller kundens byttekostnad ift. det å bytte leverandør.

2.      Er alle etablerte konkurransekrefter like viktige å ta hensyn til i utviklingen av en strategi?

Det tenker jeg at kommer helt an på hva strategien inneholder, og hvor bedriften så skal bevege seg. Skal den f.eks inn i et helt nytt marked?
Hvilke retning strategien tar bedriften vil da påvirke hvilke hensyn man må innvilge de ulike konkurransekreftene.
Situasjonen kan forandre seg ettersom man utvikler sin strategi.
Når man beveger seg inn i et eventuelt nytt marked, så kanskje man forlater de ”gamle” konkurransekreftene som er etablert i markedet man forlater, men hva med de som man vil møte i det nye markedet?

Det vil alltid finnes konkurransekrefter som påvirker i en aller annen form, men hvilke som gjør seg mest gjeldene vil kunne variere.
Hvis man for eksempel har et helt nytt, genuint innovativt produkt, så vil det kanskje ta tid før man må tenke på substitutter. Men til gjengjeld kan de etablerte konkurrentene som tilbyr produktene som kundene er vant til være noe som påvirker konkurransekraften din.

å

Jeg tror at når man utvikler en strategi så skal man tenke på alle konkurransekreftene, analysere dem alle, men det er ikke sikkert at alle vil gjøre deg gjeldene for din organisasjon på samme tid. Men husk likevel på at ting aldri er statisk, så det er heller ikke konkurransekreftene.

Legg igjen en kommentar