Skalerbarhet

Hva er skalerbarhet?

Når ordet skalerberhet blir brukt, viser det til at den underliggende forretningsmodellen har et potensiale for å skape økonomisk vekst i virksomheten” (hentet fra Wikipedia).
I artikkelen ”Nye muligheter for skalerbarhet skaper grunnlaget for nye vekststrategier” av Verde, Dhle og Dagestad skriver de at skalerbarhet handler om muligheten til å øke verdien i hver leveranse uten å tilsvarende øke ressursforbruket.

Men det er ikke slik at en forretningsmodell enten er skalerbar eller ikke, men de kan være mer eller mindre skalerbare, og på ulike måter. Mest skalerbar er digitalt baserte tjenester/varer, og mindre skalerbare er typiske håndarbeid (i artikkelen bruker de en skomaker som eksempel på dette; Han bruker like mye tid og like mye materialer for hvert par sko).

”Det aller mest ekstreme tilfeller av skalerbarhet er såkalte SaaS (Software-as-a-Service). Dette er tjenesteytende systemer som er tilgjengelige over internett, slik som f.eks Skype eller Google. Utover de initielle utviklingskostnadene har disse tjenestene helt minimale kostnader for produksjon ovenfor hver bruker (Merkostnaden er altså svært lav).

Det finnes ulike kilder til skalerbarhet;
– produksjonsteknologi , som reduserer kostnaden per produserte eksemplar
– verdiskapning i nettverk , verdien for hver eksisterende kunde øker for hver nye rekrutterte kunde.
– Skalerbarhet gjennom distribusjonsteknologi , distrubusjonskostandene går ned per distribuerte eksemplar.
– og gjennom infrastruktur
, skalerbarhet gjennom infrastruktur har vi når hver nye kunde gjør det mulig å ta ut økt avkastning av de initielle investeringene i infrastruktur som f.eks telenettnett eller veinett, men også programvare for lagring eller tilgjengeliggjøring av informasjon.
– skalerbarhet med utgangspunkt i kundens samskapning , verdien skapes av kundenes bruk av kompetanse og tid. De skaper verdi for hverandre, men gjennom kontroll over kommunikasjonslinjene skapes det verdi for virksomheten.

 

Våre Case & Skalerbarhet

Verde & co skriver i sin artikkel av man kan skape verdi gjennom kjeder, service og nettverk. Penetrace skaper verdi gjennom nettverk og deling av sammenlignbare data for deltakerne i systemet deres. Her finner vi også skalerbarhet med utgangspunkt i kundens samskapning – verdien skapes av kundens bruk, deres deling av info.

Phonofil og Cerum Bolig sier i sin casepresentasjon (det vi har mottatt skriftlig hvertfall) at de tilbyr SaaS. De leverer altså sine tjenester som Softare-as-a-Serice, og i følge Verde & co er dette de mest ekstreme tilfellene av skalerbarhet fordi de har minimale merkostnader.

Legg igjen en kommentar