kap.1 til 5 i Vekstbedriften

 

Første timen fikk vi en introduksjon til boken ”vekstbedriften”.
Denne boken handler om hvordan man skal komme seg over ”JUVET”.
Markedet består av ulike psykologiske profiler, som alle vil handle ulikt. Når man beveger seg (over juvet) over til massemarkedet (som er helt avgjørende å klare for å få til god vekst) så må man befatte seg med en annen psykologisk profil enn man hadde i oppstarsfasen.
Hvordan man skal få til dette på ev vellykket måte går boken gjennom  fra kapittel til kapittel.

 

”I en sterk skalerbar virksomhet koster hver ny enhet av produktet eller tjenesten dramatisk mindre å produsere og markedsføre enn den første utviklete enheten, samtidig som salgsprisen i store trekk kan opprettholdes”.  Det finnes ulike drivere for skalerbarhet, og de som boken nevner er;

  • skalerbarhet i produksjon
  • skalerbarhet i distribusjon
  • skalerbarhet i nettverk
  • skalerbarhet i infrastruktur

 

Forretningsidee;
Denne skal bestå av: målgruppe, et overordnet behov og hva slags spisskompetanse du har  til å løse dette problemet bedre enn andre. Videre bør ideen være repeterende(gjerne abonnement inntekter), etablert(finnes noen kunder), skalerbar, CV(komplett team), uforløst(mulig å se hva som er problemet), engasjerende(hire for attitude, train for skills).

Da var det tid for å se på forretningsmodell. Der ble vi introdusert for en oversiktlig modell som besto av 6 spørsmål:

Spørsmål 1:hva skal vi levere?                                                                                              

  1. Finne kundens behov
  2. Velge de aller viktigste behovene
  3. skape verdi av de valgte behovene

Spørsmål 2: Hvem er kunden?

Man må både bestemme seg for hvilke områder man skal satse på, men også hvilke bransjer.

 

Spørsmål 3: hvem er dine venner og fiender?

Distribusjonspartnere, komplementærpartnere, leverandrepartnere, offentlige partnere, konkurrenter, substituerer, Co-opitors

 

Spørsmål 4: hvordan skal vi selge dette?

–          Direkte eller indirekte salg

–          Proaktivt eller reaktivt salg

–          Nettverkssalgs

–          Noen foretrekker høy grad av improvisering, mens andre liker scripts

–          Brev, telefon, internett, møter, epost – alt dette kan kombineres på ulike måter

 

Spørsmål 5; hvordan skal vi ta betalt?

-annonseinntekter
– basere seg på frivillig betalt?
– leie ut
-fast sum,

 

Spørsmål 6; hvordan skal vi levere?

Det sjette spørsmålet handler om logikken mellom deg og din kunde. Uansett om du leverer en vare eller tjeneste, kan denne prosessen være alt fra et konkurransefortrinn til en potensiell kjemperisiko. Leverandører av programvarer må bestemme om de skal installere løsningen hos kunden eller drifte den som en Software-as-a-service. Selgeren av fysiske produkter må bestemme hvordan logistikken og lokal installasjon skal finne sted.

 

Deretter så vi på forretningsplan.
Det er viktig å skrive forretningsplane FOR DEG, og ikke for en investor. På denne måten vil du få en plan som er mer realistisk og brukelig, enn å rote bort tiden din på noe investor og bank mest sannsynlig  vil gjennomskue som skryt for å imponere dem.
En forretningsplan bør bestå av en innledning, etterfulgt av
–  nåsituasjonsanalyse (konkurrenter, markedsstørrelse, markedsandeler, trendskrifter, substitutter),
– forretningside,
– forretningsmodell,
–  målsettinger
(kompetansemål, løsning og leveransemål, markedsmål, salgsmål, økonomimål og finansmål som en integrert prosess),
– aksjonslogg og
– budsjett.

Legg igjen en kommentar