Løsningen

Dette kapitlet handler om hvordan din vekstbedrift kan klare å levere en god nok løsning til riktig tid, med riktig pris til riktige kunder. Vekst i bedriften skjer kun dersom mange nok kunder opplever at løsningen løser viktige behov og skaper verdi.

Dette kapitlet bygger på forretningsideen og forretningsmodellen og har som målsetting å gi et godt bilde av de beste metodene og teknikkene du kan bruke for å sikre at løsningen du leverer er konkurransedyktig.

Vekstbedriften har som oftest kun 1 løsning som de MÅ lykkes med, derfor viktig at de gjør dette på riktig måte!

Modellen som dette kapitlet bygger på er tilpasset vekstbedriften or er en forenklet utgave av en mer avansert metode for løsningsledelse og løsningsutvikling.
Modellen har 7 trinn, innenfor hvert trinn beskriver vi hvordan du kan starte med enkle grep ig sikre at du gjør de viktigste oppgavene, slik at du oppnår fordelene som våre postulater beskriver.
Samtidig danner hvert trinn grunnlag for videre forbedringer.

Behov à Prioritere à spesifisere à Estimere à Utvikle à QA & teste à Levere.

En vesentsforskjell mellom førstegangs utvikling av produkter og videreutvikling er at man har eksisterende kunder å ta hensyn til. Disse kunden setter rammer for bedriftens ledelsen og salgsavdeling når disse skal utvikle løsningen.
Løsningslederen, utvikleren og testeren er andre som sitter med nøkkelen til bedriftens fremtid.

 

Løsningslederens roller og oppgaver

Løsningslederrollen skal koordinere aktiviteter for å forstå kundens behov, definere hva løsningen er og skape verdi for dem. Løsningsledelse dreier seg altså om ”å gjøre de riktige tingene;

1 kommunisere med kundene
2 Innhente analyser og forstå markeds- og kundebehovet
3 avdekke og skille mellom viktige behov og bare interessante behov.
4 omdanne markedsbehov, ønsker og ideer til funskjonelle spesifikasjoner
5 prioritere rekkefølgen for utviklingen av foredringer og funsksjoner
6 delta i og lede utviklingsplanleggingen
7 delta i eller lede utviklingsprosjektet
8 utarbeide testplaner og kriterier for når løsningen kan passere testen
9 delta i leveransen av løsningen med markedsmateriale og internt opplæring
10 spille tuba under produktlanseringen!!!

Dette er omfattende arbeid og en prosess som krever struktur. Oppgavene er av natur gjentakende aktiviteter som bør gjennomføres kontinuelig. Innen man er ferdig med første runde, sp er man i gang med neste. De første oppgavene du må fokusere på er som følger;

1 Behov;
For å kunne utvikle det markedet krever, må behovene avdekkes og analyseres slik at du virkelig forstår målgruppens utfordringer. Først da kan du skape en løsning av verdi. Hold fokus på forretningsideen!

2. Prioritering og valg;
i denne delen av prosessen beslutter man hvilke nye løsningsegenskaper som skal utvikles, og når dette skal gjøres. Evnen til å velge viktige kundebehov som skaper både verdi for kunden og styrker selskapets foretningside er kritisk.

3. Spesifisering;
Funskjonelle spesifikasjoner sikrer at alle har forstått kravene. Disse skrives i et språk som utviklerne forstår. God spesifisering sikrer at malternative løsninger kan evalueres hurtig, og er nødvendig for estimering og forutsigbarhet i plan og utvikling. Bruk tid t på funksjonelle spesifikasjoner. Det sparer dere for mye rot og tull senere J

(4. Planlegging;
foregår på to nivåer. Man må lage langsiktige løsningskart, og mer konkrete lanseringsplaner for kort og mellomlang sikt. Hvis de er godt utført, vil slike løsningsutvioklingsplaner sikre utviklingen i henhold til forretningsideen og samtidig være et svært sterkt kommunikasjonsverktøy mot kunder og prospekter).

 

Utviklerens roller og oppgaver

Løsningslederens jobb er å definere hva løsningen skal være. Utvikleren skal sørge for at løsningen blir slik!! Han skal med andre ord sørge for å gjøre de riktig tingene, mens utvikleren skal gjøre tingene riktig.
Uansett hvilken løsning du utvikler, vil du gjennomføre de samme overordnede oppgavene. Det som er forskjellig er at de ulike fasene varierer i viktighet.
Det er f.eks viktigere å få en Ubåt riktig fra begynnelsen av enn en SaaS-tjeneste.

De viktigste oppgavene for utviklingsavdelingen vil være;

  1. spesifisering;
    utviklingsavdelingen må revidere og forstå de funksjonelle spesifikasjonene., holde fast på løsningen av markedets behov, men også vurdere beste tekniske design og påvirkningen på løsningens arkitektur.
    spesifikasjonene og nedbrytingen i de enkelte komponentene som skal utvikles, er nødvendig for å kunne gjennomføre de neste stegene;
  2. Estimering;
    Start med helt enkle metoder og kalkuler med at det blir gjort feil. Fokuser på struktur for tidlig varsel av forsikelser og for gradvise forbedringer. Oppbygging av erfaringsdata underveis er en forutsetning.
    Estimering er vanskelig, og mange bommer ofte.
  3. Utvikling, plan og gjennomføring;
    det finnes mange metoder for selve plan- og utviklingsprosessen. For vekstbedriften vil en tilpasning av Agile-metodikken ofte fungere bra. Et av elementene i denne prosessen fokuserer på oppsplitting av lansering, iterasjon (korte utviklingssykluser) og oppgaver som den enkelte skal utføre.
    Løsningsledelse må lede planleggingen av lanseringen og iterasjonene, mens utviklingsavdelingens rolle er å peke på hva som er realistisk innenfor den gitte tidsrammen.
  4. Kvalitetssikring og testing;
    ender ofte opp med en salderingspost. Sørg for at utviklingsavdelingen planlegger for testing, tester selv og samarbeider godt med testerne. Start enkelt med struktur på godkjenningstester og interne nåløyer. Skap en kultur for at utviklerne tenker og lager testtilfeller som en del av utviklingen. Hold oversikt over alle defekter. Når du er ferdig, har du sannsynligvis testet altfor lite!!!
  5. Leveransemetoden;
    er en vesentlig del av forretningsmodellen din. Selv den mest geniale og verdiskapende løsning vil aldri bli noen suksess dersom logistikken blir for tung og kostbar.
    Utviklingsavdelingen må helt fra starten av planlegge for en optimal distibusjon og har ansvar for løsningen helt til den fungerer hos kunden.

Legg igjen en kommentar