Digital Deling

Denne artikkelen; http://www.technologyreview.com/article/39321/?p1=A1, handler om det som blir kalt for Mark Zuckerbergs lov. Denne loven sier at hvert år vil mengden informasjon vi deler på nettet blir fordoblet.  Altså vil våre digitale sosiale liv bli mer busy.
Samtidig som vi vil dele mer, vil vi ifølge Moores lov (Gordon Moore) oppleve at våre digitale duppiditter som lar oss gjøre all denne delingen, kontinuerlig bil sterkere, bedre og hurtigere.

Travlere digitale sosiale liv vil betyr mer informasjon om oss ute på nettet, som betyr bedre annonsemålretting. Facebook deler ut informasjon om deg til en tredjepart, som f.eks hva slags musikk du hører på i Spotify.

Friksjonsfri deling automatiserer vår deling på nettet, altså at det ikke lenger er noen grenser på hva vi kan dele. Dette bringer med seg en debatt om personvern og sikkerhet, men det ser likevel ut til at vår trang for å dele skyggelegger denne debatten. I artikkelen bruker de oppmerksomhet som et invcentiv for delingen. Og dette høres ganske fornuftig ut; Vi trykker ”like” knappen og blir belønnet med oppmerksomhet og samspill fra venner og bekjente.

 

I kurset om Digital Økonomi på Markedshøyskolen har vi snakket om nettverkseffekter, som i grunn si at andre deltakere i nettverket skaper fordeler for deg (hva som er fordelene vil helt klart variere). For eksempel hadde ikke facebook vært like nyttig hvis det bare var 400medlemmer, det er nettopp det at nesten hele verden er medlem som skaper nytten for oss. På samme måte skaper den aktive ”likingen” og delingen ulike nettverkseffekter. Jo flere som deler, jo nyttigere blir det for oss.

Personlig syntes jeg det er vanskelig å stille meg positiv eller negativ til denne utviklingen. Jeg vil heller si at jeg er kritisk.  Vi får et mer gjennomsiktig samfunn, mer deling av alle mulige typer informasjon. Hvis jeg ville ha personlig informasjon for 25år siden, om en nabo som ikke ville snakke med meg måtte jeg kanskje ha leiet en privatdetektiv. I dag kan jeg bare lete ham/henne frem på facebook, linkdin og alle de andre sosiale nettverkene.
En annen utvikling er også at grensen for hva vi regner som personlig informasjon hele tiden utfordres, vi blir stadig litt mer villlig til å blottlegge oss på nettet. Dette med tanke på personlig informasjon, men også meninger og holdninger deles aktivt.

Og det blir stadig vanskeligere og vanskeligere å stå i mot denne delingen. Hvis man vil ha de beste jobbene så krever dette at man er del av og aktiv i de ulike nettverkene, behersker dem, og gir fra seg den informasjonen det kreves for å være del av dem.

Noen vil kanskje argumentere for at denne delingen kan bli en form for overvåking, slik som Michael Foucault skriver om. Det er derfor jeg mener det er viktig å være kritisk til hva slags informasjon man legger igjen på nettet, fordi det kan være vanskelig å vite hvem som har tilgang på den.

Legg igjen en kommentar